NEOFIGURACJA
Neofiguracja- jest powrotem sztuki figuratywnej z okresu pojawienia
się abstrakcji; nie nawiazuje wiec do realizmu, który już dawno wyczerpał swoje srodki,
nie przydatne do wyrażania trudnych, zawiłych problemów XX wieku, lecz do ekspresjonizmu
jako kierunku obrazuj±cego psychikę człowieka, jego doznania, przeżycia oraz cierpienia.
Jeden z twórców to malarz angielski Francis Bacon oraz inni liczni malarze doszli do
przekonania, że w czasach, gdy na istotę ludzk± czyha tak wiele zagrożeń, jej prawa
potrzeby duchowe staj± się spraw± coraz mniej znacz±c± wobec nadrzędnych interesów
cywilizacji przemysłowej
i polityki.W obrazach artystów spod znaku neofiguracji kształty
i plam barwnych, które w malarstwie abstrakcyjnym nie nasuwały żadnych skojarzeń ze swiatem
rzeczywistym, układaj± się w formy przypominaj±ce istotę ludzk±. Niekonkretnego człowieka,
lecz twór o cechach ludzkich ostro, ekspresyjnie uformowany, częstokroć silnie
zniekształcony.
Francais Bacon (1909-1992)
olej i piasek, płótno, 198,1 x 137,2 cm
The Detroit Institute of Arts
Samouk urodzony w Irlandii. Malował obrazy o charakterze satyrycznym, przerażającym i halucynacyjnym.
Stworzył kierunek w malarstwie zwany neofiguracją*.
Przedrostek neo- stosowany bywa w historii sztuki do zaznaczenia, że kierunek artystyczny nawiązuje do podobnych zjawisk występujących wczesniej (np. neogotyk, neoimpresjonizm i in.).
W tym znaczeniu neofiguracja jest powrotem do sztuki figuratywnej, przedstawiającej, z okresu przed pojawieniem się abstrakcjonizmu. Konkretnie do ekspresjonizmu silnie związanego z człowiekiem, jego przeżyciami i cierpieniami.
Bacon, a za nim liczni malarze Europy, doszedł do przekonania, że w czasach, gdy na jednostkę ludzką czyha tak wiele zagrożeń, jej potrzeby duchowe stają się sprawą mało znaczącą wobec nadrzędnych interesów cywilizacji przemysłowej i polityki.
Cierpienia i troski nie interesują nikogo. Jedynie sztuka może wystąpić w obronie człowieka pokazując jego nowe oblicze: zdeformowane i dramatyczne.
Kształty plam, które w malarstwie abstrakcyjnym nie przedstawiały niczego konkretnego, teraz zaczęły układać się w formy przypominające istoty ludzkie, a raczej twory o ludzkich cechach.
PRZYKLADOWE OBRAZY
|